ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΣΠΑ
- Την 30 Νοεμβρίου 2015
- ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΣΠΑ
Λαμβάνοντας υπόψη την ανακοίνωση (https://www.espa.gr/el/Pages/NewsFS.aspx?item=750) που εξέδωσε την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου, η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠ Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία, ο φορέας δηλαδή του Υπουργείου Οικονομίας που προκηρύσσει τα επιδοτούμενα προγράμματα στη χώρα, κρίνεται να χρήσιμο να γίνουν μερικές διευκρινήσεις που πρέπει να γνωρίζουν όσοι επιθυμούν να υποβάλουν φάκελο υποψηφιότητας.
Κατά πρώτο λόγο, η ανακοίνωση που εκδόθηκε αναφέρει το προφανές ότι δηλαδή δεν έχουν ακόμα δημοσιευτεί οι προκηρύξεις των προγραμμάτων και συνεπώς δεν έχει αρχίσει ακόμα η υποβολή των φακέλων υποψηφιότητας.
Οπότε κάποιος μπορεί να αναρωτηθεί, ποιος ο λόγος που εκδόθηκε αυτή ανακοίνωση; Η απάντηση δίνεται συνεχίζοντας την ανάγνωση της ανακοίνωσης όπου αναφέρεται κατά λέξη ότι:
‘‘Ως εκ τούτου, σε αυτήν την φάση καμία αμοιβή για υποβολή φακέλων δεν δικαιολογείται.’’
Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Ότι πολλοί, αυτοαποκαλούμενοι σύμβουλοι, μελετητές, γραφεία μελετών κτλ, έχουν ξαμοληθεί στην αγορά και ζητούν χρήματα, αμοιβή για να καταθέσουν φάκελο υποψηφιότητας. Ζητούν χρήματα για προγράμματα που ακόμα δεν έχουν προκηρυχθεί, από επιχειρήσεις που ως σήμερα δεν είναι γνωστό αν μπορούν να υποβάλουν αίτηση υπαγωγής διότι δεν έχουν γνωστοποιηθεί οι Κ.Α.Δ (Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας – ένας πολυψήφιος αριθμός που καταγράφει η εφορία, τη δραστηριότητα που έχει κάθε επιχείρηση. Μια επιχείρηση μπορεί να έχει πολλούς Κ.Α.Δ.)
Όταν προκηρύσσεται ένα πρόγραμμα, αναφέρεται ποιες επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν αίτηση σύμφωνα με τους Κ.Α.Δ. που η επιχείρηση έχει καταχωρήσει στην εφορία.
Υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις επιχειρήσεων ή ακόμα και ανέργων που είχαν σκοπό να ανοίξουν επιχείρηση και προσδοκούσαν την ένταξη τους σε κάποιο επιδοτούμενο πρόγραμμα, αλλά έπεσαν θύματα επιτηδείων, εξαπατώντας τους παίρνοντας τους κάποια αρχική αμοιβή και μετά έγιναν άφαντοι. Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις, αποδείχτηκε ότι ορισμένες από τις επιχειρήσεις είχαν εξ’αρχής αποκλειστεί από τη δυνατότητα υποβολής αίτησης ένταξης αλλά παρόλαυτα, υπήρχε η πεποίθηση ότι είχαν υποβάλει φάκελο..
Το σύστημα εξαπάτησης συνήθως δουλεύει στα πλαίσια του ‘‘σύγχρονου’’ μάρκετινγκ. Η επιχείρηση λαμβάνει κάποιο mail, ένα τηλεφώνημα, μια ειδοποίηση για κάποιο νέο πρόγραμμα. Επιτυγχάνεται με κάποιο τρόπο μια επικοινωνία και στη συνέχεια αφού ο ‘‘σύμβουλος υπόσχεται αερολογίες, πείθει τον επιχειρηματία να του προκαταβάλει, ένα ποσό ως αμοιβή. Είναι επίσης, πάρα πολύ συνηθισμένο σε αυτού του είδους τις προσεγγίσεις, να υπάρχει πλήρης διαβεβαίωση από τον επιτήδειο ότι έχει γνωστούς και φίλους μέσα στο υπουργείο και συνεπώς είναι σίγουρο ότι ο φάκελος θα εγκριθεί. Έπεα πτερόεντα.
Δε σημαίνει ότι όλα τα mail και όλα τα τηλεφωνήματα που γίνονται είναι από απατεώνες. Είπαμε ότι το μάρκετινγκ περιλαμβάνει την εύρεση πελατών με όλους τους πιθανούς τρόπους, τηλεφωνήματα, mail, Facebook, twitter, κ.α. Πως μπορεί λοιπόν να προστατευτεί ο επιχειρηματίας; Μπορεί για αρχή να κάνει μια έρευνα στο ίντερνετ. Υπάρχει κάποια καταχώρηση/αναφορά του ‘‘γραφείου μελετών’’ σε οπουδήποτε; π.χ. σε επαγγελματικούς καταλόγους, σε επιμελητήρια, σε βάσεις δεδομένων συμβούλων επιχειρήσεων, σε τηλεφωνικού καταλόγους. Μπορεί να υπάρχει κάποια ιστοσελίδα ή απλά κάποια καταχώρηση στο Facebook. Το πιο βασικό είναι να υπάρχει επαγγελματική έδρα, ένας χώρος δηλαδή που ο επιχειρηματίας μπορεί να βρει το σύμβουλο κάποια ώρα της ημέρας ακόμα και αν τους χωρίζουν πολλά χιλιόμετρα.
Προσοχή λοιπόν σε όσους υπόσχονται πολλά. Ο σοβαρός σύμβουλος-μελετητής, ποτέ δε θα υποσχεθεί ότι ο φάκελος υποψηφιότητας θα εγκριθεί. Μπορεί να κάνει μια εκτίμηση βάσει της βαθμολογίας που συγκεντρώνουν οι υπόλοιποι φάκελοι που χειρίζεται και του συνολικού προϋπολογισμού του προγράμματος για κάθε περιφέρεια, αλλά σε κάθε περίπτωση το τελικό αποτέλεσμα δε μπορεί να είναι γνωστό παρά μόνο όταν αναρτηθούν τα τελικά αποτελέσματα με τη σειρά κατάταξης των υποψηφίων.