Επιχειρηματική ευτυχία
- Την 4 Φεβρουαρίου 2016
- ΕΣΠΑ, ευτυχία
Ίσως από τις πρώτες ανθρώπινες εμπειρίες σχετιζόμενες με τη μελλοντική επαγγελματική προοπτική εσωκλείεται στο ερώτημα: τι θες να γίνει όταν μεγαλώσεις;
Τι να θέλω να γίνω όταν μεγαλώσω; Ξέρω γω; Αστροναύτης. Η πιο συνηθισμένη απάντηση, τουλάχιστον για να αγόρια. Πριγκίπισσα το αντίστοιχο για τα κορίτσια ή ίσως δασκάλα ή και παιδίατρος επηρεαζόμενες περισσότερο από γυναικείο πρότυπο της δασκάλας στα πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης. Μη ξεχνάμε ότι ο άνθρωπος είναι κατ’εξοχήν μιμητικό πλάσμα. Η εικόνα ενός επαγγελματία, (εκπαιδευτικού, γιατρού), που καταφέρνει να χαλιναγωγήσει, να τιθασεύσει, να ιάσει και να διδάξει το ανήσυχο πνεύμα των παιδιών, προσφέρει παράλληλα και μια ταυτόχρονη γοητεία.
Προφανώς μεγαλύτερη επιρροή προσφέρει και η αντίστοιχη εικόνα των γονιών. Τα βασικότερα πρότυπα άλλωστε προέρχονται από την οικογένεια. Πατέρας μηχανικός, γιος μηχανικός, μητέρα δικηγόρος, κόρη δικηγόρος. Όλα αυτά τα έχουμε συναντήσει πολλάκις στην καθημερινότητα μας. Σε καμία περίπτωση βέβαια δε σημαίνει ότι οι επαγγελματικές επιλογές των γονέων ή η γοητεία που προσφέρει στο παιδικό μυαλό το παράδειγμα του εκπαιδευτικού ή του γιατρού θα αποτελέσουν επιλογές όταν κάποια στιγμή τα παιδία γίνουν έφηβοι και κληθούν να επιλέξουν τι θα σπουδάσουν.
Συνεπώς το τι πρότυπα υπήρξαν κατά το παρελθόν, τι θα σπουδάσει κάποιος και τι επαγγελματική πορεία θα ακολουθήσει μπορεί να είναι συνθήκες ολότελα διαφορετικές μεταξύ τους.
Ποιο είναι λοιπόν το μυστικό ώστε να γίνει κάποιος άνθρωπος ευτυχισμένος επαγγελματικά;
Δύσκολο να απαντηθεί τέτοιο ερώτημα. Η απάντηση σίγουρα διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Συζητώντας με φίλους η πιο συνηθισμένη απάντηση είναι οι οικονομικές απολαβές. Θα είμαι ευτυχισμένος επαγγελματίας και κατ’επέκταση ευτυχισμένος άνθρωπος αν λαμβάνω πολλά χρήματα από την εργασία μου. Έντιμη αν μη τι άλλο απάντηση. Μια ‘‘καλή’’ επιχείρηση που προσφέρει σωστά αγαθά/υπηρεσίες και ικανοποιεί τους καταναλωτές, μπορεί να είναι πολύ κερδοφόρα με συνέπεια να διαμοιράζει τα κέρδη της στους ιδιοκτήτες της.
Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι ο επαγγελματίας/επιτηδευματίας δεν είναι απλά ένα ΑΦΜ στα μητρώα της εφορίας αλλά μια φυσική οντότητα, ένα πλάσμα που διακατέχεται από συναισθήματα, από πάθη, από ευχάριστες και δυσάρεστες στιγμές.
Όταν η προσωπική ζωή δε έχει θετικό πρόσημο σίγουρα θα επηρεάσει και την επαγγελματική. Αντίστοιχα όταν τα αποτελέσματα της εργασίας δεν είναι ευχάριστα τότε σίγουρα και θα υπάρχει αντίκτυπος στην προσωπική/οικογενειακή καθημερινότητα.
Ξαναγυρνώντας στο αρχικό ερώτημα του πώς μπορεί άραγε κάποιος να είναι ευτυχισμένος, ειδικά σήμερα σε ένα εχθρικό επιχειρηματικό περιβάλλον και αναγνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει σαφής απάντηση, έχουμε μόνο μία επιλογή. Να ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ένα από τα πρώτα μαθήματα που αποκτάει όποιος σπουδάζει οικονομικές επιστήμες είναι ότι μια επιχείρηση πρέπει να εκμεταλλευτεί τους πόρους που έχει στη διάθεση της. Το ίδιο ισχύει και για τον άνθρωπο. Πιο είναι το πολυτιμότερο αγαθό; Η υγεία. Τι αξία έχουν όλα τα χρήματα του κόσμου αν δεν υπάρχει υγεία; Πολλές φορές το ξεχνάμε γιατί απλά το θεωρούμε δεδομένο. Δυστυχώς όμως δεν είναι. Ίσως όλοι μας πρέπει να εκφράσουμε ευγνωμοσύνη στο ότι είμαστε υγιείς.
Αν κάποια στιγμή η υγεία κλονιστεί, η κατήφεια, η αρνητικότητα δεν πρόκειται να φέρουν καλύτερα αποτελέσματα. Σε αυτό το σημείο σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η αισιοδοξία και η καλλιέργεια της σε όλα τα στάδια της ζωής μας. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι αισιόδοξοι άνθρωποι είναι πιο υγιείς και ισχυρότερο ανοσοποιητικό σύστημα σε σχέση με τους απαισιόδοξους.
Δεν υπάρχει λόγος να δυσανασχετεί για κάτι που δεν έχει, να μπαίνει σε διαδικασία σύγκρισης και ειδικότερα όταν τα δεδομένα είναι ανόμοια. Το ότι μια επιχείρηση σήμερα, φαινομενικά έχει καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με μια άλλη δε σημαίνει ότι θα έχει τα ίδια θετικά αποτελέσματα και αύριο. Γιατί να χαθεί η αυτοεκτίμηση για τις δυνατότητες που έχεις και ο κόπος για το πόσο έχεις προοδεύσει όταν το βάζεις το εαυτό σου σε μειονεκτική θέση, χωρίς πραγματικά να είναι;
Φρόντισε της επαγγελματικές σχέσεις που έχεις. Άνθρωποι, επαγγελματίες σε εμπιστεύονται και ξεκινούν να αποκτούν μια καλή εικόνα για σένα μέσα σε ένα χρονικό διάστημα, όχι αμέσως. Δώσε την απαραίτητη σημασία με όσους συνεργάζεσαι. Να είσαι ευγενικός τόσο στα λόγια όσο και στις πράξεις. Πες μια καλή κουβέντα όταν το κρίνεις ότι απαραίτητο. Είναι πιο πιθανό να λάβεις καλές συμπεριφορές όταν το χρειαστείς.
Βάλε στόχους, όχι αόριστους αλλά μετρημένους βάσει των δεδομένων δυνατοτήτων της κάθε επιχείρησης. Η ύπαρξη στόχων και η προσπάθεια για επίτευξη τους αποτελεί κίνητρο για πρόοδο. Προσοχή όμως. Δεν πρέπει αυτή η προσπάθεια να γίνει εμμονή, ούτε να υπάρχει απογοήτευση σε ενδεχόμενες αποτυχίες.
Τέλος πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η κατάκτηση της ευτυχίας αποτελεί μια διαρκής προσπάθεια. Δεν έρχεται από τη μία μέρα στην άλλη, ούτε είναι παραμένει ακλόνητη. Απαιτείται πείσμα και δέσμευση κυριότερα προς τους εαυτούς μας για την επίτευξη της.
Για κάθε άλλη πληροφορία επικοινωνήστε με την Ελιά Μελετητική συμπληρώνοντας τη φόρμα επικοινωνίας ή στα τηλέφωνα που βρίσκονται στην ιστοσελίδα μας.