Το σύστημα ISO 9001 αναφέρεται στη Διοίκηση της Ποιότητας. Παρέχει κατευθυντήριες οδηγίες για τη Διοίκηση προκειμένου να εφαρμόζει συνεχή βελτίωση της ποιότητας σε μια επιχείρηση. Ο τρόπος και η μεθοδολογία εφαρμογής των οδηγιών αυτών εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως το μέγεθος, η φύση της επιχείρησης, τα είδη των παραγόμενων προϊόντων καθώς και από τις αγορές και τους πελάτες στους οποίους απευθύνεται. Με τη συνδρομή των κατευθυντήριων οδηγιών, η επιχείρηση μπορεί να αναπτύξει μία διαδικασία συνεχούς βελτίωσης η οποία ταιριάζει στις δικές της ανάγκες και εξυπηρετεί τις προτεραιότητες της.
Σε ποιους απευθύνεται;
Το ISO 9001:2008 μπορεί να εφαρμοσθεί από όλες τις επιχειρήσεις ανεξάρτητα από τον τύπο, το μέγεθος και τη δραστηριότητα τους, οι οποίες επιζητούν την ικανοποίηση των πελατών τους για τα προσφερόμενα προϊόντα/υπηρεσίες.
Ποια είναι τα οφέλη;
α) Η ικανοποίηση του πελάτη που προκύπτει μέσω της συνεχούς συμμόρφωσης των προϊόντων και υπηρεσιών με τις προκαθορισμένες ποιοτικές απαιτήσεις
β) Καλύτερη εσωτερική οργάνωση της επιχείρησης
γ) Μείωση κόστους παραγωγής, μέσω της παρακολούθησης και μέτρησης των διεργασιών
δ) Ανύψωση του κύρους της επιχείρησης, διότι αποδεικνύει ότι η ποιότητα των προσφερόμενων προϊόντων/υπηρεσιών δεν είναι τυχαία αλλά αποτέλεσμα συστηματικών και τεκμηριωμένων διαδικασιών
ε) Άμβλυνση του πελατολογίου. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι πολλές επιχειρήσεις ζητούν από τους προμηθευτές τους, την εφαρμογή συστήματος διαχείρισης ποιότητας ως απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να συνεργαστούν.
Ποια είναι η διαδικασία πιστοποίησης;
Η διαδικασία πιστοποίησης περιλαμβάνει δύο σκέλη.
α) την εγκατάσταση του προτύπου ποιότητας και
β) την πιστοποίηση του από Φορέα Πιστοποίησης
Η επιχείρηση που επιθυμεί να πιστοποιηθεί με κάποιο πρότυπο ποιότητας πρέπει να συνεργαστεί με ένα σύμβουλο ποιότητας που θα την καθοδηγήσει στην εφαρμογή των απαιτήσεων του προτύπου ποιότητας.
Ένας μεγάλος αριθμός Φορέων Πιστοποίησης έχει διαπιστευτεί από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) για την έκδοση πιστοποιητικών ποιότητας προς τις επιχειρήσεις.
Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία , εφαρμοστεί δηλαδή το σύστημα ποιότητας, καλείται ο Φορέας Πιστοποίησης να κρίνει το κατά πόσο η επιχείρηση συμμορφώνεται με τις νομοθετικές απαιτήσεις που σχετίζονται με την ασφάλεια τροφίμων, να επιθεωρήσει τις υλικοτεχνικές υποδομές και να αξιολογήσει την εν γένει εφαρμογή του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας τροφίμων.
Εάν το αποτέλεσμα της αξιολόγησης είναι θετικό τότε εκδίδεται το πιστοποιητικό ποιότητας από το Φορέα Πιστοποίησης. Σε περίπτωση που εντοπιστούν αποκλίσεις τότε η επιχείρηση προβαίνει στις απαιτούμενες διορθώσεις και γίνεται επαναξιολόγηση από το Φορέα Πιστοποίησης.
Το πιστοποιητικό ισχύει για τρία χρόνια με την προϋπόθεση πως θα καλύπτονται οι απαιτήσεις του προτύπου ISO 9001:2008 και αυτή η συμμόρφωση θα επιβεβαιώνεται από το Φορέα Πιστοποίησης με ετήσιες αξιολογήσεις.
Πόσος χρόνος χρειάζεται για πιστοποιηθεί μια επιχείρηση;
Ο χρόνος που απαιτείται για την εγκατάσταση και πιστοποίηση σχετίζεται από το μέγεθος της επιχείρησης, τον αριθμό των εργαζόμενων, τις παρεμβάσεις που ενδεχομένως απαιτούνται να γίνουν στις υποδομές της επιχείρησης (κτιριακά, εξοπλισμός κτλ) και σε τυχόν απρόβλεπτους παράγοντες. Πρωτεύων προαπαιτούμενο είναι η ύπαρξη άδειας λειτουργίας ή ενδεχόμενη νόμιμη απαλλαγή έκδοσης. Σε μικρές επιχειρήσεις στις οποίες δεν απαιτούνται μεγάλες αλλαγές στις υλικοτεχνικές υποδομές και καλύπτουν τα νομοθετικά προαπαιτούμενα ο χρόνος κυμαίνεται από 1 ως 4 μήνες.